onsdag 6 april 2011

Innerdörrar...

Jahopp... Då har jag kommit fram till kapitlet; Innerdörrar! 

Har faktiskt varit lite rädd för detta moment... Dörrarna har stått lutade mot väggen länge nu utan att jag riktigt har vågat ta tag i det. Varför? Jo, dels ytterligare en grej jag aldrig gjort tidigare och dessutom är jag rädd att jag gör så mycket fel att det inte ska gå att använda dem till slut! Kul och behöva slänga dörrar och karmar som jag har förstört liksom....

Men idag tog jag alltså tjuren vid hornen och började på´t...
Jag skriver "började på´t" ... för klart är det inte.

Som sagt... jäkligt osäker och känner att innan jag går vidare behöver jag rådfråga någon som förhoppningsvis kan. 

Men karmen är på plats. Den var 2,5 cm för hög, så sågen fick tjänstgöra lite.
Karmen är dock inte fastskruvad av 2 olika skäl....
1. Regel nr ett är att det ska finnas ett mellanrum mellan balk och karm - Det blev det inte... i alla fall inte mer än någon enstaka mm - Har jag köpt för bred dörr?
2. Specialverktyg och specialskruv som jag känner viss osäkerhet för och som jag behöver ta reda på mer hur det funkar innan jag gör åverkan på karmen.

Dörren är inte heller på plats av 2 olika skäl.....
1. Karmen är inte fastskruvad!
2. Eftersom karmen var för hög, så är ju även dörren det! Den måste kapas - förslagsvis med en cirkelsåg...som jag förvisso har, MEN inget lämpligt att lägga dörren på medan jag sågar. Eller.... det har jag, nere i garaget...under all "bröte"! Inte ett alternativ just nu.



Min stora skräck står och väntar!

Karmen på plats...väntar på skruv =)
To be continued!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar