onsdag 12 januari 2011

Kök & Parkett

Idag har det varit en minst sagt fullspäckad dag!
8.00 hade jag glasmästar´n i huset som mätte fönster för att kunna ge mig en offert. Efter det var det raka spåret mot IKEA och det var kök som hägrade. Väl där möts jag av budskapet "köksveckor på IKEA från v. 4" Jaha ja... Från och med näst nästa vecka får man alltså en tusing / 10.000 kr man handlar kök för... NAJS! Men nu är det bara vecka 2! Vad göra, vad göra? Jo, man gör ändå det man kom dit för... nämligen rita och få ett pris på sitt kök.... sen är det bara att återvända så fort som möjligt v. 4 och beställa! Detta kommer förmodligen i praktiken betyda att jag och min älskade son får leva utan kök en kortare tid. Middagsinbjudningar mottages tacksamt vid månadsskiftet feb/mars =)
Hur som helst.... jag måste ändå säga att man får en fantastisk hjälp på IKEA. På 3,5 tim så har man från att kommit med en enkel skiss på sitt utrymme fått ihop ett helt kök... vitvaror och allt. Att man dessutom är 60.000 kr fattigare är ju en annan sak =)

Efter IKEA gjorde jag en lite avkörning på Stadium och införskaffade lite nya träningskläder... som sagt livet har ju fler sidor, men nästa stopp var i alla fall HPJ i Åmål. Slipmaskin till parketten var det ja. En liten kompis på 50 kg! Hopp in i bilen bara =) Nej, fick hjälp att lasta in åbäket i bilen och väl här hemma fick jag hämta sonen som hjälpte mig att få ur den ur bilen och in i huset.
Dags att slipa! I med kontakten tryck på "on knappen" och PANG! Allt är svart! ... Jaha ja... en propp.
Ner i källaren... byta propp... Tror jag byter uttag. Tar det här! .... I med kontakten tryck på "on knappen" och PANG! Allt är svart!.... Men va f-n!... Några minuter senare knackar det på dörren. Där står grannen mittemot. "Försöker du slipa parkett?" "Eh...ja" svarar jag. "Ja, jag såg att det blev svart, sen ljust, sen svart igen" sa grannen "så jag förstod att det var något sånt" "Du behöver en elektriker" Ja, vad ska man säga?... Kan ju bara hålla med! Men HUR kul är det att störa någon på kvällen?... Men med en 50 kilos kompis på dygnshyra så har man inget större val! "Min" elektrikers nummer hade jag glömt lägga in i mobilen, så det var bara att hoppa in i Toysan och köra hem till honom. Alltså... på riktigt... vilka underbara människor det finns! Han i princip studsade ur fåtöljen där hemma och kastade sig ner till mitt lilla hus och höjde amperen på några säkringar så att jag kunde slipa mitt golv!

Nu är det slipat... men jäklar i min lilla låda vad svårt det var! Hade behövt praktik på någon testbit först, men det har man ju inte riktigt tillgång till, Det är skarpt läge direkt! Ett och annat dike blev det, men i det stora hela är jag nöjd med min insats... faktiskt! Kanske ska åka och kolla på det i dagsljus i morgon... eller inte =)

Bilder från dagen lägger jag upp i morgon... Det funkar helt enkelt inte från min hemdator =(

Godkväll kompisar!

2 kommentarer:

  1. Tjena goá Kajsa!!!
    Du är ju bara helt UNDERBAR!!!!
    Har köpt dig ett eget litet hus och allt, STORT GRATTIS!!!
    Vad jag förstår på dina beskrivningar så kommer du att ha och göra över vintern och slipper rulla tummarna på ett tag:)
    Visst är det kul.., vilken glädje den dagen du fick nyckeln.., jippi.

    Roligt att kunna följa ditt husprojekt via blogg, jag kommer tillbaks.
    Ta hand om dig
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Hej söta Marianne!
    Ja, nu behöver jag verkligen inte gå sysslolös! Men det är skönt att ha fullt upp den här tråkiga tiden på året... Man kan ju hoppas att den går i princip obemärkt förbi =)

    Kramar!

    SvaraRadera